گام دوم : نقش ها (Roles)

نویسنده:

تاریخ انتشار :20/04/26

 در نرم افزار انلاین وردپرس مفهومی وجود دارد بنام Roles یا نقش که برای تعیین نقش کاربر هنگام ورود به سایت شما انجام می گیرد .

طراحی آن بدین گونه است که به صاحبان  سایت این امکان را  می دهد که به کاربرانی که سایت ما را بازدید می کنند و در سایت ما عضو می شوند مشخص کند که آیا کاربر عضو شده غیر از خواندن مطالب وظیفه ای دیگر دارد یا خیر . به تعریف دیگر   نحوه دسترسی به اطلاعات را مشخص می کند  .

نقش کاربر در وردپرس
شکل ۱ – نقش کاربر در وردپرس

نکته :  نقش ها و مسئولیت کاربر را مدیر وبسایت در قسمت پنل مدیریت در داخل سایت مشخص می کند.

منظور از نحوه دسترسی این است که صاحبان سایت مشخص کنند که آیا کاربر می تواند  کارهایی مانند نوشتن و ویرایش پست ها ، ایجاد صفحات ، ایجاد دسته ها ، تعدیل نظرات ، مدیریت افزونه ها ، مدیریت مضامین و مدیریت سایر کاربران را مدیریت کند یا خیر .

به تعریفی دیگر : نقش ها مجموعه ای از وظایفی را که کاربر برای انجام وظیفه به وی اختصاص داده شده است را تعریف می کند .

انواع نقش در وردپرس :  

وردپرس شش نقش از پیش تعریف شده دارد:

سوپر مدیر (Super Admin  )

مدیر (Administrator)

ویرایشگر (Editor)

نویسنده (Author)

 مشارکت کننده  (Contributor)

 مشترک (Subscriber)


هر نقش بر اساس مجوز هایی که برای او صادر می شود قابلیت و امکاناتی دارد .این قابلیت ها و امکاناتی که هر نقش می تواند انجام دهد به صورت پیش فرض از قبل توسط برنامه نویسان وردپرس  تعیین شده است و فقط مدیران یا صاحبان سایت می توانند نقش کاربر را تغییر دهند .

سوال : چگونه می توان یک نقش جدید یا یک قابلیت جدید را به این نقش ها اضافه یا حذف کرد ؟

جواب : اگر کاربر بعنوان یک برنامه نویس وردپرس به قالب سایت شما دسترسی داشته باشد یقینا با توابع آشنایی کامل دارد . در وردپرس تابع هایی برای اضافه یا حذف نقش کاربری و یا حتی برای اضافه یا حذف یک قابلیت در وردپرس تعریف شده است : کاربرد دو تابع زیر یک قابلیت را اضافه یا حذف می کند :

   add_cap () : اضافه قابلیت جدید

 andremove_cap () : حذف یک قابلیت .

از این رو مشابه توابع بالا اگر بخواهیم نقشی را به سایت اضافه یا حذف کنیم از توابع

  add_role () برای اضافه کردن نقش جدید

 و remove_role () برای حذف یک نقش

استفاده می کنیم .


WP-User-Roles
شکل ۲- WP-User-Roles

سوپر مدیر (Super Admin  ) :

سوپر مدیر  یا به اصطلاح عامیانه مدیر کل اختیار تام دارد و هر کاری که در سایت های وردپرسی که بخواهد می تواد انجام دهد . در واقع مجوز تمام کارها از جمله حذف , ویرایش , حذف و اضافه کاربر   را دارا می باشد اما سایر نقش ها مانند نقش مشترک فقط قابلیت “خواندن مطالب” را دارد و دیگر کار خاص دیگری مانند حذف یا ویرایش را  نمی تواند انجام دهد .

مدیر (Administrator)

 Administrator یا مدیر  شخصی که به تمام  ویژگی های مدیریت در یک سایت واحد دسترسی دارد.

ویرایشگر (Editor)

شخصی است که می تواند پست ها خود و پست های  کاربران دیگر موجود در سایت  را  منتشر و مدیریت کند.

نویسنده (Author)

شخصی است  که می تواند پست های خود را منتشر و مدیریت کند.

 مشارکت کننده  (Contributor)

شخصی که می تواند پست های خود را بنویسد و مدیریت کند اما نمی تواند آنها را منتشر کند.

 مشترک (Subscriber) :

شخصی است که فقط می تواند مشخصات خود را مدیریت کند.


پس از نصب وردپرس ، یک حساب کاربری   Administrator  یا مدیر  بطور خودکار ایجاد در پنل مدیریت ساخته می شود .

صفحه مدیریت وردپرس
شکل ۳ – صفحه مدیریت وردپرس

اما هنگامی که یک کاربر در سایت شما ثبت نام می کند نقشی که به او می دهیم می بایست از محدودیت های زیادی برخوردار باشد چرا که ممکن است با هدف تخریب و ایجاد اختلال در سایت شما وارد سایت شده باشد از این رو وردپرس به صورت پیش فرض نقش کاربر تازه ثبت نام شده را مشترک تعیین کرده است و همانطور که از توضیحات فوق دیدید نقش مشترک فقط می تواند مطالب را فقط بخواند و یا صفحه شخصی خود را فقط مدیریت کند .

. برای مشاهده نقش پیش فرض کاربر  تازه ثبت نام شده شما می توانید در پنل مدیریت به منوی تنظیمات و در بین گزینه ها عمومی را انتخاب کنید صفحه ای برای شما باز خواهد شد و شما می توانید نقش پیش فرض را مشاهده فرمایید . لزوما فقط کسانی که نقش آنها مدیر تعریف شده است می توانند دستی کاربری را اضافه کنند . و فقط مدیر سایت می تواند نقش های کاربران را تغییر دهد .

نقش پیش فرض کاربر  تازه ثبت نام شده
شکل ۴- نقش پیش فرض کاربر  تازه ثبت نام شده
دسته :
برچسب ها : ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *